Reisverslag Antarctica

In november 2009 zijn Willie en ik naar de mooiste plek op aarde geweest: Antarctica! We hebben het 7e continent van deze aarde bezocht op een voormalig Amerikaans onderzoeksschip met 65 andere toeristen. Het was een zeer indrukwekkende reis langs het Antarctisch Schiereiland. De ontelbare gletsjers die in de zee storten, de prachtige pinguins, leopard seals, zeehonden, albatrossen, de imposante bergen. Antarctica is met niets te vergelijken, het heeft mooiere bergen dan Zwitserland, grotere gletsjers dan op IJsland en nergens zijn de dieren zo weinig onder de indruk van mensen. De crew van biologen, geologen en natuurgidsen was ook uitstekend, ze gaven goede lezingen en begeleiden ons tijdens de vele landingen op eilanden en het vasteland. We hebben uitstekend weer gehad, blauwe luchten, zonnetje erbij. Heel uitzonderlijk in het vroege voorjaar aldus de crew. Het was onvergetelijk en het heeft ons besef van de klimaatverandering en de noodzaak tot bescherming van deze laatste grote wildernis enorm versterkt.

Patagonie was ook geweldig, vooral Torres del Paine is een geweldig landschap. Tijdens de reis hebben we een reisverslag bijgehouden op dit reisblog, ook vanuit Antarctica via de satelliet. Hieronder staan links naar de verschillende blogposts.

Buenos Aires, Argentinie / 3 november 2009

Torres del Paine, Chili, 19 november 2009

Torres del Paine – El Calafate, Argentinie, 20 november 2009

El Calafate, Argentinië, 21 november 2009

Lekker uitgeslapen tot 9 uur en na een goed ontbijt (ik ben inmiddels helemaal gek van Dulce de Leche, de nationale caramelpasta) naar nationaal park Los Glaciares gereden. Het einddoel is de Perito Moreno gletsjer, een enorm ding dat heel snel (nou ja, voor een gletsjer dan) stroomt waardoor er continu grote stukken ijs met donderend geweld in het meer storten. ’s Ochtends was het regenachtig en mistig, ’s middags klaarde het op en was de gletsjer in al zijn glorie te bewonderen. We hebben in Antarctica misschien mooiere gletsjers gezien, maar deze is wel enorm. En de stukken ijs die eraf vallen zijn elke keer weer een spektakel om te zien. Bijna verslaafd (nog even wachten, dan valt er weer een stuk…) zijn we om 16:00 uur naar El Calafate terug gereden.

Na wat gewinkeld te hebben (Lacoste polo’s voor 40 euro!), zijn we weer in het goede Italiaanse restaurant beland, dit keer Ravioli en spaghetti. ’s Avonds de tassen ingepakt en rustig aan gedaan, de laatste echte dag van de vakantie is helaas ten einde.

Perito Moreno Gletsjer, 60 meter hoog

Torres del Paine – El Calafate, Argentinie, 20 november 2009

Het is tijd om Torres del Paine weer te verlaten, we gaan weer naar de andere kant van de Andes. Via de zuidelijke weg zijn we naar Cerro Castillo gereden, hier zijn we de grens overgestoken en hebben bij een echte gaucho met het meest ouderwetste tankstation ooit getankt, een boeiende ervaring. Na vijf loketten en anderhalf uur wachten zijn we in Argentinië.

Om 18:30 uur zijn we na 7 uur over de pampa’s rijden aangekomen in El Calafate. Ons hotel Koi Aiken ziet er goed uit, na een heerlijk welkomstdrankje en een warm bad zijn we pizza (met rucola en prosciutto) gaan eten in een goed Italiaans restaurant in het toeristische stadje. Lekker gaan slapen in de kamer met uitzicht op het meer.

Torres del Paine, Chili, 19 november 2009

Vandaag is het prachtig weer, dus zijn we er op uit getrokken om te genieten van de prachtige vergezichten in het park. Bij Rio Serrano hebben we met jerrycans getankt en zijn daarna langs het prachtig Lago Pehoe gereden, Los Cuernos (de bergen) vormen een perfect contrast met dit azuurblauwe meer. Bij de waterval Salto Grande zijn we de bergen in gegaan voor een wandeling naar Mirador Los Cuernos. De wandeling is redelijk eenvoudig te doen, na een uur kwamen we aan bij Mirador Los Cuernos waar 4 lama’s rustig stonden te grazen op het pad. De lama’s stonden tegen de achtergrond van het Nordenskjold meer en Los Cuernos, Patagonië op zijn best.

’s Middags zijn we het park verder doorgereden, in Laguna Los Cisnes stonden fel rode flamingo’s de bodem te filteren op lekkers. Even verderop kwamen we een struisvogel moeder met 18 jongen tegen. Op de terugweg was er een ontzettend boze lama die spuugde en schreeuwde als een speenvarken naar een andere lama die hij een kwartier achterna zat. Een interessant openluchttheater. Torres del Paine lijkt bijna op Afrika met al het wild dat je heel dicht kunt benaderen.

Lago Pehoe met Los Cuernos

Bergwandeling naar Mirador Los Cuernos, lama's wilden niet van het pad...

Patagonie: Lama voor Lago Nordenskjold en Los Cuernos

Struisvogel met 18 jonge kuikens

Torres del Paine, Chili, 18 november 2009

Paardrijden zit in de vezels van de lokale bevolking van Chili en Argentinie. In Torres del Paine kan je dan ook ontzettend goed paardrijden, er zijn veel mooie ruiterpaden. Onder begeleiding van een heuse gaucho zijn we vanochtend dan ook vertrokken voor een paardrijtocht naar Laguna Linda vanuit de Posada Rio Serrano. Naast de gaucho ging er een Franse toerist mee en een Engels sprekende gids. Ze bleek in België te zijn geboren en sprak ook Nederlands, Frans, Duits en Spaans. We konden dus in vijf talen met elkaar spreken, Engels bleek het handigst. De tocht ging over steile paden naar een prachtige bergtop met uitzicht op Los Cuernos en de azuurblauwe Rio Paine. Willie had het mooiste paard, een pittig beest die het liefst in galop van de steile berg af denderde.

’s Middags zijn we naar Lago Grey gereden om een vaartocht naar de Gletsjer Grey te gaan maken. Bij Hosteria Lago Grey hebben we om 13:30 uur kaartjes gekocht, al was dit geen gemakkelijke opgave. We zijn twee dagen bezig geweest om dit telefonisch of via de receptie te regelen, maar niks lukte. Dus zijn we er maar gewoon heen gereden. Dat werkte wel, we moesten ons om 14:o0 uur bij de balie melden, dit werd veranderd in 14:30 uur. Toen kregen we te horen dat we zelf naar de haven mochten rijden, hier hebben we tot 16:00 uur op de boot gewacht… Kortom, de Chileense bureacratie slaat weer toe. Wij Nederlanders zijn veel te efficiënt ingesteld, we hebben dus maar gewoon van het prachtige uitzicht genoten vanaf de pier. De boot bracht ons heel dicht op de intens blauwe gletsjer, een mooi gezicht. Een paartje condors nestelden heel dichtbij. Bij terugkomst in de auto moest ik nog even naar het hotel terug, Willie wachtte in de auto. Vandaar uit zag ze een prachtige rode vos die ongestoord rond het hotel wandelde, een zeldzame verschijning.

’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in ons hotel Cabanas del Paine. Het hotel zit helaas wel vol met busladingen hongerige Duitse en Engelse toeristen, dus het is zaak om vroeg aan te schuiven.

Uitzicht op Rio Paine vanaf mijn paard Cumbre

Gletsjer Grey, diepblauw

Torres del Paine, Chili, 17 november 2009

Vanochtend om 08:30 werden we wakker en zagen we dat het prachtig weer was. We konden Los Cuernos (de bergen) zien vanaf ons hotel. Dus besloten om vandaag met de auto door het park te rijden en van de uitzichten te genieten. Het regent hier namelijk veel en vaak, zoals we gisteren gemerkt hebben. Hoogtepunten waren het uizicht op de torens (de zogenaamde Torres del Paine) vanaf uitzichtpunt Cascadas del Paine waar een mooie waterval was. Ook prachtig was het azuurblauwe Rio Paine met op de achtergrond de Andes. Lago Nordenskjold is een prachtig meer dicht tegen Los Cuernos aan.

Onderweg hebben we veel wild gezien, waaronder de Guanaca, een soort lama. Twee condors vlogen hoog boven ons, er waren ook prachtige ganzen, eenden en flamingo’s. Torres del Paine is echt een groots natuurgebied, precies zoals ik me Patagonie had voorgesteld.

Ushuaia, El Calafate, Torres del Paine, 16 november 2009

Vanochtend om 6 uur opgestaan (!) en om 6:30 uur heerlijk ontbeten. Om 7 uur kwamen we aan in de haven van Ushuaia en na een douane controle mochten we om 8 uur van het schip. We zijn met de taxi naar het vliegveld gegaan en daar om 11:45 uur vertrokken naar El Calafate. Na aankomst in El Calafate hebben de huurauto op het vliegveld opgehaald bij Avis. Daarna volgde een lange rit over de pampa’s, de uitgestrekte prairie’s van Argentinie. We zagen onderweg veel guanaca’s (lama’s) en flamingo’s.

De grensovergang naar Chili was een complete Kafkaistische bureacratische nachtmerrie. Eerst naar de grenspost van Argentinie, waar we bij twee loketten visa in moesten leveren en stempels kregen. In Chili moesten we naar maar liefst drie loketten, 1 voor de auto, 1 voor het paspoort en 1 voor de formulieren m.b.t. invoer van goederen. Daarna werd onze auto goed doorzocht op fruit en elektronica. De rit door Torres del Paine naar ons hotel Cabanas del Paine duurde daarna veel te lang over de gravel road. De uitzichten en dieren maakten veel goed (stinkdieren, lama’s, flamingo’s, zwanen) maar we waren blij toen we na 7 uren aankwamen. Na een laat diner zijn we heerlijk gaan slapen in ons stabiele bed (geen golven!).

Drake Passage, 14 & 15 november 2009

De Drake Passage was gelukkig wederom rustig. Drake Lake, zoals ze het noemen. Hierdoor konden we onze foto’s en verslagen goed bijwerken en nog een paar lezingen en films volgen. Op de 15e hadden we een eind briefing met een prachtige diavoorstelling van de reis. Daarna volgde de Antarctica Ceremonie waarbij we een getuigschrift kregen dat we op 11 november op het vasteland van Antarctica zijn geweest. ’s Avonds hadden we een chique captain’s dinner (Garnalencocktail, zeebaars met asperges, lamsvlees met geconfituurde peren en chocolade taart na). Na het captain’s dinner was het nog heel gezellig in de lounge met salsa muziek en drankjes met ijsberg ijs.

Antarctica ceremonie

De Nederlandse groep (11) met de crew

Deception Island, Half Moon Island, 13 november 2009

’s Ochtends zijn we Deception Island binnen gevaren, dit is namelijk een ontplofte vulkaan. Deze caldera is volgelopen met water, een deel was nog pakijs. Hier is de kapitein doorheen gevaren, een prachtig gezicht en geluid. Om 9:30 uur zijn we bij een oud walvisstation aan land gegaan met de Zodiacs. Hiervandaan werd in het begin van de 20e eeuw op industriële schaal op walvissen gejaagd. Ooggetuigen zeggen dat de baai toen vol lag met 3000 walvis karkassen. De gebouwen waren volgesneeuwd en bijna ingestort. Op het strand lagen ook oude boten van de walvisvaarders. Het strand en de zee waren hier warm van de vulkanische activiteit. Dit was voor ons reden om het water in te springen. Ik ben er ook in gesprongen, maar van een warm thermaal bad was geen sprake. Het was ijskoud en een prachtig gezicht om iedereen heel snel uit de kleren te zien gaan, water in te duiken en daarna heel snel weer in de kleren.

Om 15:00 uur kwamen we aan bij het betoverende Half Moon Island. Het eiland zag er geweldig uit door de stralende zon en de vele sneeuw die er lag. Aan land gekomen was deze sneeuw wel lastig om doorheen te wandelen, maar dat hadden we er graag voor over. Naast een chinstrap pinguin kolonie hebben we ook een leopard seal en twee wedell seals gezien. Het uitzicht op Livingston Island was fenomenaal vanaf de top van Half Moon Island. Op het eiland zit ook het zomer station Camara van de Argentijnen, de Argentijnse kustwacht die mee was met onze cruise heeft dit station gecontroleerd.

Met het schip door het pakijs in de baai van Deception Island, heel gaaf

Oud walvisstation op Deception Island

Oude boten van walvisvaarders op Deception Island

Betoverend Half Moon Island

Half Moon Island met uitzicht op Livingston Island

Gentoo pinguins

Camara Station (Argentinie) op Half Moon Island

Vernatsky Station, Petermann Island, Antarctica, 12 november 2009

Helaas is het vandaag bewolkt, de bergen zijn allemaal nog goed te zien, maar de prachtige zon van de laatste dagen is weg. De eerste landing van vandaag gaat naar het Ukrains Onderzoeksstation Vernatsky op de Argentine Islands. Dit is het onderzoeksstation waar het gat in de ozonlaag is ontdekt door de Engelsen (toendertijd Faraday Station). In 1996 heeft Ukraine het onderzoeksstation gekocht voor 1 pound. De crew was heel blij dat we welkom waren op dit belangrijke onderzoeksstation, een Russisch bemanningslid heeft dit gisteren geregeld. Het onderzoek naar de atmosfeer wordt nog steeds voortgezet, vandaag was de ozon hoeveelheid heel laag (142). We hebben een rondleiding gekregen die eindigde in de bar, waar ze zelfgestookte wodka verkochten. Sterk spul. Ik heb hier het gastenboek getekend, de laatste bezoekers waren er op 2 april 2009. Wij waren dus de eerste mensen die ze zagen in zeven maanden! De 13 mensen moeten nog tot maart hier blijven. ’s Middags hebben we een landing gedaan op Petermann Island, hier zitten een aantal Adelie pinguin kolonies. Adelie pinguins zijn vrij zeldzaam, dit zijn de enige kolonies die we gezien hebben. Ze broeden heel vroeg waardoor we een mooi blauw ei zagen in een nest. Op het eiland zit ook een antarctic comorant kolonie (soort aalscholver) die nesten bouwt van zeewier. Het uitzicht is ook indrukwekkend vanaf de westkant van het eiland. Om 16:15 uur zijn we begonnen aan een tocht van 15 uur naar de South Shetland Islands, via de Lemaire Channel en over de Bransfield Strait.

Leopard seal lag op ijsschots dicht bij het schip

Vernatsky Staion (Ukraine), Argentine Islands

Waterzuivering/desalinatie installatie op Vernatsky Station

Kaarten versturen vanaf Antarctica (aankomst verwacht in april 2010)

Guestbook: we waren de eerste bezoekers sinds 2 april

Adelie pinguin kolonie op Petermann Island

Neko Harbour, Paradise Bay, 11 november 2009

Het ontbijt was weer geweldig, pannekoeken, eieren en spek, fruit, toast etc. Alle maaltijden zijn van goede kwaliteit aan boord. ’s Middags krijgen we een driegangen lunch met een warme hoofdmaaltijd, ’s avonds krijgen we een driegangen diner met culinaire hoogstandjes zoals fruit de mer salades, zalmforel, risotto met mosselen. Het weer is vandaag weer perfect, helder blauwe luchten en geen zuchtje wind. De eerste landing vandaag is in Neko Harbour op het vasteland van Antarctica! In Neko Harbour stortte een groot stuk ijs van de gletsjer in het water, een oorverdovende knal en vervolgens een kleine tsunami langs de kust van Neko Harbour.  We moesten allemaal omhoog klimmen om de tsunami te ontwijken. Daarna zijn we de berg opgeklommen voor een prachtig uitzicht over alle gletsjers en de baai. Terug aan boord kregen we een heerlijke Argentijnse barbeque lunch.

Paradise Bay
Via Anvord Bay zijn we naar Paradise Bay gevaren, werkelijk een paradijs op aarde. Het weer was perfect, windstil, zonnetje en strakblauwe luchten. Daardoor kreeg je prachtige reflecties van de bergen in het water. Bij de landing hebben wij eerst een zodiac cruise gemaakt langs een comorant kolonie (aalscholvers) die nesten aan het bouwen waren. De enorme gletsjers waren ook prachtig om te zien. We zijn bij Brown Station aan land gegaan en zijn naar een punt op 70 meter hoogte geklommen met een geweldig uitzicht over Paradise Bay. Er lagen vijf zeehonden op het ijs bij Brown Station. Vervolgens vaarden we door de Ferguson Channel: hoge bergen, gletjsers, ijsbergen en een prachtig zonnetje. Om deze ongelooflijke dag compleet te maken zijn we ’s avonds bij zonsondergang door de spectaculaire Lemaire Channel gevaren. De luchten en weerspiegelingen waren prachtig. Er werden ’s avonds ook orka’s gespot, maar wij waren helaas net te laat.

Enorm stuk van de gletjser stort in zee en veroorzaakt een vloedgolf (Neko Harbour)

Gletsjer op Neko Harbour, vasteland van Antarctica

Paradise Bay, echt een paradijs

Paradise Bay

Antarctic Comorant, soort aalscholver (Paradise Bay)

Indrukwekkende gletsjer in Paradise Bay

IJsberg met geweldige reflectie

Geweldige Ferguson Channel, de kapitein moest goed opletten vanwege de ijsbergen

Lemaire Channel bij zonsondergang, nauwste passage

Lemaire Channel, prachtig!

Hydrurga Rock, Gerlache Strait, Cuverville Island, 10 november 2009

Om 7:30 uur werden we via de intercom gewekt door de kapitein. Een rustige nacht, het geschommel is eindelijk opgehouden. De eerste landing van vandaag is op Hydrurga Rock, een prachtig eiland. We hebben hier drie wedell seals gezien en 1 crabeater seal. Grote zeehonden die leven van vis en kril. Op Hydrurga Rock zitten ook mooie kolonies gentoo en chinstrap pinguins. Na twee uur gingen we terug naar onze boot de Ushuaia, die koers zette door de Gerlache Strait naar Cuverville Island. Aan de linkerkant zagen we het Antarctisch Schiereiland, oftewel het vasteland. De kust is bezaaid met geweldige bergen en gletsjers die allemaal in zee uitkomen. We hebben vandaag geweldig weer, wat zeer zeldzaam is in november: zon, weinig wind en geen bewolking. Hierdoor hadden we een geweldig uitzicht met pinguins die voorbij zwemmen en ijsbergen in artistieke vormen. Cuverville Island ligt bijna tegen het Antarctisch vasteland aan. Het is een hoge berg met een kolonie van ongeveer 5000 gentoo pinguins. Een prachtig gezicht, al die waggelende beestjes die met hun eigen ding bezig zijn: paarrituelen, ruzie maken over de nestplek en in het water springen op zoek naar vis. Op de terugweg bleek ik mijn tas vergeten te zijn, en moest ik dus terug naar het eiland. Daar aangekomen hoorde ik dat er een leopard seal in de buurt was. Dit is een enorm roofdier dat jaagt op pinguins en zeehonden. Op de terugweg met de zodiac kwamen we de leopard seal tegen bij een ijsberg. Hij gaf een complete show naast, onder en voor onze boot en was helemaal opgewonden door onze aanwezigheid. De ijsberg was een prachtige achtergrond, je kon daardoor zijn kunsten nog beter zien in het lichtblauwe water. Bij vertrek van de drie zodiac boten, volgde de leopard seal 1 van de andere boten. Een aantal jaren geleden heeft een leopard seal een onderzoeker gedood en ze bijten regelmatig zodiac boten stuk. Na het uitstekende diner zijn we door de Errera Channel naar Anvord Bay gevaren, onze overnachtingsplaats.

Wedell seal op Hydrurga Rock

Wedell Seal gespot door Willie op Hydrurga Rock

Prachtige vallei met gentoo pinguins op Hydrurga Rock

Johannes op Hydrurga Rock

Willie en Johannes voor hun eigen pinguin kolonie (Hydrurga Rock)

Zodiac cruise bij Hydrurga Rock

IJsbergen voor Hyrdrurga Rock

IJsbergje

Grote ijsberg

5000 gentoo pinguins op Cuverville Island

Gentoo pinguin die bijna uit het water springt

Jagende gentoo pinguins voor Cuverville Island

Zodiac cruise rond Cuverville Island

Tafelijsberg (afgebroken van Ross Shelf)

Leopard seal! Dit grote roofdier gaf een show bij een ijsberg

Ons schip de M/V Ushuaia

Drake Passage, Aitcho Island, 9 november 2009

De Drake Passage heeft ons vannacht weer alle kanten van het bed laten zien, maar we hebben beter geslapen. De zeeziektabletten zorgen er wel voor dat we wat duf zijn. We hebben de dag gevuld met genieten van het uitzicht op de brug, lezen, slapen en een serieuze training over de reddingsvesten, reddingsboten en alle noodprocedures. Zeker handig in Antarctica, er gaat hier vaker wat mis door alle ijsbergen en hulp is dan minstens 1000 kilometer weg. Doordat de Drake Passage rustig was, zijn we veel eerder bij de South Shetland Islands aangekomen. Daardoor kunnen we vandaag al een landing maken met de Zodiac boten. We gaan om 16:00 uur Aitcho Island bezoeken. Voor een landing moet je thermokleding aan, vervolgens snowboardbroek erover en een dikke jas en handschoenen. Daaroverheen het reddingsvest en een muts. Oftewel, je voelt je net een astronaut in een pak. Vervolgens met de trap naar beneden, waar je door twee man in de boot wordt geholpen zodat je niet in het dodelijk koude water valt. Op Aitcho Island hebben we onze eerste pinguins gezien, Gentoo, Chinstrap en een verdwaalde Adelie pinguin. Er zaten redelijk grote kolonies waar je dichtbij kon komen. De pinguins zijn niet bang voor je, maar kijken je een beetje aan alsof je een alien bent. Wat we eigenlijk ook zijn voor hun natuurlijk. Aan de andere kant van Aitcho Island heb je een prachtig uitzicht over een baai en andere eilanden met ijsbergen ervoor. Aan het einde van de dag krijgen we een uitgebreide briefing van de expediton crew, oftewel de gidsen die meegaan op de landingen en de lezingen geven. De expedition crew bestaat uit onderzoekers (marien bioloog, geoloog) en ervaren gidsen uit Argentinië.

Er was 1 verdwaalde Adelie pinguin

Gentoo kolonie aan de andere kant van het eiland

Boze pinguin jaagt een enorme Skua weg, de grote vijand van de pinguins

Drake Passage, 8 november 2009

De eerste nacht op de beruchte Drake Passage hebben we weinig geslapen, de golven laten het schip alle kanten op bewegen. Het ontbijt wordt hierdoor heel interessant, je hebt 1 hand nodig om je vast te houden en de andere voor je bordje met toast en eggs. Het was heel rustig bij het ontbijt, veel mensen waren zeeziek. Onze cinnaricine zeeziek tabletten werkten gelukkig goed. De Drake Passage was relatief rustig, meestal zijn er golven van 10 meter doordat er in het hele gebied rond de Zuidpool geen landmassa is waardoor de golven nooit worden gebroken op dit stuk van de aarde. De Drake Passage is bovendien het meest smalle stuk. De dag hebben we gevuld met lezingen over vogels, geologie en een film over de mislukte tocht van Shackleton naar de Zuidpool met de Endurance. Verder waren er veel albatrossen en andere vogels rond het schip.

Onze boot de M/V Ushuaia vertrekt vanaf de kade van Ushuaia

De Drake Passage was relatief rustig...

Prachtige Black Browed Albatross op volle zee

Ushuaia, 7 november

Het weer is vandaag beter als gisteren, de bergen zijn goed te zien. Een mooie dag dus om naar de Martial Glacier te gaan en van het uitzicht te genieten. Helaas werkt de skilift niet, we hebben daarom meer dan een uur de berg op gewandeld in de sneeuw. Boven aangekomen werden we beloond met een prachtig uitzicht over het Beagle Channel, Ushuaia en de Cordillera Darwin (de uitlopers van de Andes). De Martial Glacier zelf was niet echt spannend, maar de besneeuwde bergen zien er prachtig uit in de zon.

Antarctica
Vanmiddag om 16:00 uur gaan we inschepen op onze ijsbreker die naar Antarctica vertrekt vanavond. De M/S Ushuaia is een voormalig Amerikaans onderzoeksschip met plaats voor 70 toeristen en 50 (Russische) bemanningsleden. We kijken enorm uit naar onze reis naar het zevende continent. Het weer is goed, hopelijk is de Drake Passage aardig voor ons. Dit is namelijk het meest onrustige stukje zee op aarde. Na 2,5 dag varen komen we aan op het Antarctisch Schiereiland en de vele eilanden die ervoor liggen. We zullen dan twee keer per dag landingen maken met zodiac boten, om bijvoorbeeld een pinguin kolonie, onderzoeksstation of gletsjer te bezoeken. ’s Nachts slapen we dan weer op onze boot. Op 16 november komen we weer aan in Ushuaia. Misschien kunnen we vanaf de boot via satelliet een berichtje op dit reisblog plaatsen, maar dat is afwachten. Op naar de Zuidpool!

Sneeuw smelt op het mos

Beagle Channel

Ushuaia en Beagle Channel vanaf Martial Glacier

Willie zit in het zonnetje tegen het skilift huisje

Ushuaia, 6 november

De beste manier om Nationaal Park Tierra del Fuego te verkennen is te voet en op het water. Dat hebben we vandaag dan ook gedaan met Canal Fun, een goede reisorganisatie. Hieronder een fotoverslag van de enerverende dag. ’s Ochtends 4 uur wandelen langs het Beagle Channel, de plek waar Darwin en Fitzroy op de Beagle Tierra del Fuego ontdekt hebben. ’s Middags zijn we met kano’s door Bahia Lapataia gepeddeld, een prachtige ervaring maar wel wat koud, de sneeuw en hagel vloog ons om de oren. Hoogtepunt van vandaag was het spotten van 2 Andean Condors, de grootste vogels van Zuid-Amerika. Hoog in de Andes komen ze vrij veel voor, maar hier aan de kust zijn ze een zeldzaamheid. Ik heb als enige een paar goede foto’s kunnen maken, die de gids bij de lunch vol trots aan de andere gidsen toonde.
Andean Condor, een zeldzame verschijning aan de kust. Onze gids was dolenthousiast.

Beagle Channel

Prachtig bos in Nationaal Park Tiera del Fuego

Beagle Channel met op de achtergrond Cordillera Darwin gebergte

Willie en ik voor een beroemd bord: Buenos Aires is 3079 km

Willie en ik aan het einde van de wereld: Buenos Aires is 3079 km en Alaska 17.848 km

Ganzen die symbool staan voor Tierra del Fuego

Ushuaia, 5 november

Na een heerlijk ontbijt (Argentijnen houden van croissants met kaas, vers fruit en zoetigheden: precies goed) zijn we vertrokken naar het moderne vliegveld Jorge Newbery. Om 12:40 vlogen we naar de zuidelijkste stad van de wereld: Ushuaia. Fin del mundo, oftewel het einde van de wereld ligt 3000 km zuidelijker als Buenos Aires. Bij het landen hadden we een prachtig uitzicht over de Cordillera Darwin, de uitlopers van de Andes rond Ushuaia. In Ushuaia is het nu maar 5 graden, vannacht heeft het hier heftig gesneeuwd in de bergen. Een mooi gezicht, maar wel een groot contrast met de mediterrane temperaturen van Buenos Aires (26 graden).

Ushuaia heeft een prachtige ligging tussen de bergen en het Beagle kanaal en Willie en ik voelen ons er direct thuis na het hele drukke stadsleven in de hoofdstad. Er hangt een pioniersachtige sfeer zoals in afgelegen stadjes in IJsland en Nieuw-Zeeland, met toeristen die van de rauwe natuur houden. De hoofdstraat, San Martin (vernoemd naar de Bevrijder), ziet eruit als een mondain bergstadje zoals Banff in Canada. We hebben hier heerlijk Argentijnse steak en pasta gegeten met een kruidige Argentijnse Malbec wijn.

Ons hotel is klein, maar heeft alle gemakken (gratis wifi, mooie kamers en een super gastvrouw) en een geweldig uitzicht over het Beagle kanaal. We kunnen vanuit Macondo House de ijsbrekerschepen die naar Antarctica gaan vertrekken, zien liggen.

Vanmiddag ben ik in het vliegtuig begonnen in Bruce Chatwin’s In Patagonie, het klassieke reisverhaal (NNO bedankt, prachtig boek!). Chatwin heeft mijn verlangen om Patagonie te verkennen nog verder aangewakkerd. Morgen gaat dat dan echt gebeuren, we gaan naar nationaal park Tiera del Fuego (Vuurland).

Buenos Aires, 4 november 2009

Gisteravond zijn we om 9:00 uur geland in Buenos Aires, na een hele lange vlucht van 12 uur. Omdat we overdag vlogen, hebben we eigenlijk niet geslapen en duurde de vlucht voor je gevoel heel lang. Iberia heeft geen luxe flat screens met entertainment, maar de service van de stewardessen was wel heel goed. We verblijven in het mooie Bristol Hotel in het oude centrum, met uitzicht op de obelisk.

Bike tour
Als echte Nederlanders hebben we vandaag een bike tour door de stad gedaan. Het verkeer is hier een chaos (13 miljoen inwoners…), maar op de fiets door de stad flaneren is precies het juiste tempo om de stad optimaal te beleven. Buenos Aires is echt het Parijs van Zuid-Amerika, brede boulevards, immense gebouwen in Franse 19e eeuwse stijl. Maar natuurlijk wel met een derde wereld sausje eroverheen, veel oude auto’s, vervallen gebouwen en zwervers. We hebben ons nooit echt onveilig gevoeld, al moet je in de kleurrijke volkswijk La Boca wel op je dure camera passen. De stad groeit nog sterk, met vele moderne wolkenkrabbers in de steigers. De wereldwijde kredietcrisis laat Argentinië ook niet onbewogen, maar zoals onze gids zei “Argentinië is eigenlijk altijd in crisis.” Als natuurliefhebbers stond ons een prettige verrassing te wachten. Halverwege de biketour fietsten we opeens een natuurgebied binnen, Reserva Ecologica. Er is hier een heel rijk vogelleven, met bijeneters, papegaaien en zilverreigers.

Buenos Aires is rijk aan imposante pleinen, zoals het Plaza de Mayo met het Casa Rosado, het presidentieel paleis. Er wordt hier dagelijks gedemonstreerd, een nationale hobby. Ook vandaag hebben we twee demonstraties gezien, compleet met vuurwerk, flyers en vlaggen.

In Porto Madero, een mondaine havenstad in het midden van Buenos Aires, staat een oranje monument voor La Reina de Hollanda. Een Argentijns eerbetoon aan Maxima gefinancierd door het Nederlandse bedrijfsleven in Argentinië.

’s Middags hebben we gewinkeld in de Florida straat, het warenhuis Falabella doet absoluut niet onder voor de Bijenkorf. La Martina is natuurlijk het merk bij uitstek in dit polo land. Je kunt dus ook luxe shoppen in Zuid-Amerika.

De tangoshow is een echte aanrader, in El Querandi hebben we eerst heel lekker gegeten (Argentijnse biefstuk natuurlijk) en daarna kregen we een goede show waarin de historische ontwikkeling van tango te zien was. De moderne tango met muziek van Piazolla (o.a. Maxima’s Adios Nonino) sprak mij vooral aan, de bandoneon klonk hierbij prachtig. Deze shows zijn vaak veel te toeristisch en kitscherig, maar dit was genieten.

Op het Plaza San Martin in Buenos Aires

De kleurrijke volkswijk La Boca

Buenos Aires, Argentinie / 3 november 2009

Vannacht hebben we in het Citizen M hotel naast de vertrekhal op Schiphol geslapen, heerlijk hotel met alleen maar Vitra design meubelen en high tech kamers. De Eames eetkamerstoelen die we net voor ons nieuwe huis gekocht hebben stonden er ook. Vanochtend vroeg is onze reis naar Antarctica echt begonnen, via Madrid vliegen we naar Buenos Aires met Iberia. De Spaanse stewardessen brachten ons al in de Argentijnse stemming.
In Buenos Aires verblijven we in het mooie Bristol Hotel in het centrum.

De reis in het kort: Argentinie, Antarctica, Chili

Van 3-23 november gaan Willie en ik naar een lang gekoesterde droombestemming: Antarctica! We gaan het 7e continent van deze aarde bezoeken op een voormalig Amerikaans onderzoeksschip waar 70 toeristen op kunnen. Waarschijnlijk kunnen we daar de klimaatverandering zien gebeuren met de enorme ijsplaten die afbreken. Beluga Expeditions uit Rotterdam heeft de reis voor ons op maat samengesteld, het zelfde bureau dat voor Floortje Dessing de reis naar de zuidpool heeft georganiseerd.

We beginnen de reis in Buenos Aires, waar we tangoles krijgen. Vervolgens vliegen we naar Ushuaia, waar we het nationaal park Vuurland gaan verkennen. Vanuit Ushuaia, de zuidelijkste punt van Zuid-Amerika, gaan we 11 dagen naar Antarctica waar we twee keer per dag met zodiaks aan land gaan om bijvoorbeeld een pinguinkolonie te bezoeken of een gletsjer. Paradise Bay (zie foto) en het Lemaire kanaal zijn twee spectaculaire landschappen.

Vanuit Ushuaia vliegen we naar El Calafate in Patagonie. Met een auto rijden we vervolgens naar Torres del Paine in de Chileense Andes. Na vier dagen bergwandelen en paardrijden, eindigt de reis in nationaal park Los Glaciares met de beroemde Perito Moreno Gletsjer. Via Buenos Aires en Madrid vliegen we op 22 november weer naar huis.